Instagram

perjantai 17. heinäkuuta 2015

Love (K)not


Jesjes! Kuvaukset on nyt ohi, eli aijon sepustaa tähän vähän yleistä tietoa toiminnasta kuvaustilanteissa ja valmisteluissa. Postauksen lopusta löydät myös väsyneen videon.

Kuvauksia edeltävänä perjantaina kävimme kasaamassa lavasteet ja valmistelemassa koko tilan kuvausvalmiiksi valoja lukuunottamatta.

Lauantaina "Call time" oli klo 7:50 aamulla eli tähän kellonaikaan jokainen kuvausryhmän jäsen möllötti väsyneenä studiossa kuuntelemassa turvallisuus -puhetta. 

Neljän 12-13h kuvauspäivän jälkeen purkissa oli n. 20h materiaalia, josta ohjaaja/editoija valikoi parhaat n. 40 minuutin mittaiseen elokuvaan.

Elokuvia, TV- sarjoja ja mainoksia katsellessa ei usein tule ajateltua, kuinka paljon työtä menee muutaman minuutin mittaisen pätkän kuvaamiseen. Tai kuinka monta ihmistä tähän tarvitaan. Minäpä valaisen hieman.

Kuvausryhmä:

Director/Ohjaaja:
Ohjaaja eli tirehtööri johtaa sirkusta. Päättää usein kuvaajan kanssa kuvakulmista ja tökkii näyttelijää haluamaansa suuntaan. Ainoa henkilö kuvauksissa, joka on auktorisoitu sanomaan sanat "Action" ja "Cut". 

Assistant Director/Apulaisohjaaja
1st AD eli ensimmäinen apulaisohjaaja huolehtii kommunikaatiosta ohjaajan ja muiden osastojen välillä. Tehtäviin kuuluu mm. lähettää kaikille "call sheet" eli aikataulu ja huolehtia siitä, että jokainen kuvausryhmän jäsen on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Varsinaisessa kuvaustilanteessa AD:n tehtävä on hiljentää koko sirkus "Quiet on set!" tähän lauseeseen loppuu jokaisen kuuloetäisyydellä olevan puhuminen, syöminen, liikkuminen ja ääneen hengittäminen. Ohjaajan pyynnöstä AD komentaa äänen ja kameran rullaamaan "Roll sound" "Roll camera"...

Art Director
Vastaa apureineen vaatetuksesta, rekvisiitasta ja lavasteista. Mitä värejä käytetään, mitä missäkin kuvassa näkyy jne. Jos käsikirjoituksessa lukee, että "vessa on likainen" niin vessan likaaminen kuuluu art -osaston hommiin. Ensikerralla kun katsot jotain sarjaa tai elokuvaa ja näet hahmon takana hyllyn ja hyllyllä esineen, tiedät, että joku on sen sinne huolellisesti asettanut pitkän pohdinnan jälkeen. Tiedät myös, että jokainen hahmon päällä oleva vaatekappale ja koru on tarkoin valikoitu ja jos joku juo kohtauksessa esim. kahvia tai kaljaa, tiedät, että jokaisen oton välissä art -henkilö on käynyt täydentämässä kupin/tuopin.

Makeup/meikki
Näyttelijät eivät meikkaa itseään. Tästä huolehtii meikki -osasto. Myös hiusten laitto kuuluu makeup-teamille. Key makeup -henkilö päättää mitä värejä/tyylejä jne käytetään kullekkin hahmolle ja nämä toteutetaan teamin toimesta. Jatkumon takaamiseksi meikkihenkilöstö ottaa usein kuvia näyttelijöistä meikkeineen, jotta hahmon tyyli säilyy samana päivästä toiseen. Meikkihenkilö käy kuvausten välissä lisäämässä huulipunaa ja puuteria ja fixaa levinneet meikit silmien alta.

Script&Continuity / Käsis ja jatkumo
Tämä tiimi vahtii, että näyttelijät sanovat oikeita sanoja oikeaan aikaan ja lausuvat kaiken oikein, sekä valvovat ottojen välistä jatkumoa. Kokemuksesta voin sanoa, että tämä ei todellakaan ole helppoa. Jos katsot kohtausta hyvin tarkasti, saatat huomata, että hahmon syömä jäätelöannos näyttää edestä kuvattuna täydemmältä ja sivusta katsottuna se on tyhjempi. Tai ensin näet sivusta kuinka hahmo syö martinilasista oliivin ja seuraavaksi näet saman tilanteen edestäpäin ja oliivi on edelleen lasissa. Tai hiukset ovat yhtäkkiä korvan takana. Ensin puhelin oli oikeassa kädessä ja yhtäkkiä se on vasemmassa kädessä. Jos näitä ärsyttäviä virheitä näkyy kuvaruudullasi kun seuraavan kerran katselet televisiota tai elokuvaa, muista, että se ei välttämättä ole käsis-/jatkumotiimin syytä, todennäköisesti näyttelijä on innostunut improvisoimaan ja/tai muistiinpanoista huolimatta ohjaaja tai editoija on päättänyt, että käytämme ottoja, jotka eivät matchaa... "Ei kukaan kuitenkaan huomaa". Olen pahoillani, mutta tämän luettuasi, et voi olla kiinnittämättä moisiin mokiin huomiota. Anteeksi, että pilasin kaikki tulevat katselukokemukesi.


D.o.P. = Director of Photography / Kameraohjaaja
Kirjaimellisesti ohjaa kameraa. Tekee ohjaajan toiveiden mukaan päätöksiä kuvakulmista, linssikoista ja kameran liikkeistä. Erinomaista D.o.P. toimintaa on nähtävissä Birdman - elokuvassa, jossa kameran whip pan-liikkeillä on luotu illuusio katkeamattomasta kuvasta.

Assistant Camera / Kamera-assari
Pyörittää kameraa, eli painaa rec, vaihtaa linssit, zoomailee ja kohdistaa, seuraa kameran kelloa ja vaihtaa muistikortin kun on sen aika. AC käyttää värillistä teippiä ja merkkaa näyttelijöille ja kameralle paikat lavasteissa. Jos kamera-assareita on useampi, joku heistä käyttää kläpytintä "Scene 1, take 5 *clap*" ja joku kirjoittaa kohtauksen alkamis ja loppumis ajat (kameran kellon mukaan) ylös, jotta editointiprosessi sujuu sulavasti.

Sound / ääni
Vastaa äänittämisestä. Käytössä Boom- mikrofoni eli se pitkä keppi jonka päässä on iso mokkula ja pienemmät Lab-micit, jotka piilotetaan vaatteisiin, jotta jokaisen näyttelijän jokainen vuorosana kuuluu selkeästi. Äänihenkilö vastaa myös "taustahälinästä" esim. Frendit tai How I met your mother - sarjoissa kun kaverukset ovat baarissa tai kahvilassa, tasutalla on ihmisiä ja nämä ihmiset pitävät ääntä... VÄÄRIN! Taustalla näkyvät henkilöt eivät puhua pukahda yhtä ainutta sanaa kuvausten aikana. He ovat täysin mykkiä. Taustahälinä äänitetään erikseen (Walla) ja liitetään erillisenä ääniraitana kuvan mukaan. Sama koskee taustamusiikkia. Sitä ei oikeasti ole.

Grip / Electric / Gaffer / Valot ja sähköt
Valaiseminen on taidelaji. Varsinkin, kun kuvaaminen tapahtuu syvällä maan alla mustaksi maalatussa studiossa ja lopputuloksen pitäisi näyttää siltä, että ikkunasta tulvii kaunis luonnonvalo. Värimaailman jatkumo samassa kohtauksessa eri kuvaussuuntien välillä, omituiset varjot jne. Kovin on hankalaa ja monimutkaista valaiseminen. Useimmiten käytössä on ns. 3 point lighting eli key-light, filler-light ja back-light, näillä näyttelijät saadaan näyttämään mahdollisimman kolmiulotteisilta ja hyvin valaistuilta. Valaisijan työkalupakkiin kuuluu paljon leivinpaperia (diffusion), jota voi lätkiä lamppujen päälle hieman himmentämään, värillisiä läpysköjä (gels), joilla voi manipuloida väriä, puisia pyykkipoikia (C-47), joilla leivinpaperihimmentimet kiinnitetään lamppuihin, hiekkasäkkejä, joilla lamput pidetään paikoillaan, sekä varjostimia ja valkoisia styroks-levyjä joilla valoa voi heijastaa paikkoihin. Koska kameroiden ja valojen pyörittämiseen kuluu sähköä, paikalla on usein myös henkilö, joka huolehtii siitä, että sähkölaitteita käytetään turvallisesti ja ne kytketään oikein.

Craft services / Ruokaosasto
Huolehtii siitä, että tarjolla on aina kuumaa kahvia ja kylmää vettä ja parhaissa tapauksissa myös dippivihanneksia ja myslipatukoita. Isomman budjetin productioissa myös kunnon lounas ja päivällinen.

Tämän projektin aikana listasin hieman asioita, jotka ovat hyvin yleisiä alan ammattilaisten keskuudessa. Tiivistin tämän muotoon:

...You know you work in film when...
...omistat paljon simppeleitä, logottomia vaatteita.
...saavut töihin ilman meikkiä.
...osaat Nato-aakkoset (lukuunottamatta I:tä ja O:ta), mutta keksit mielummin omia sanoja kullekkin kirjaimelle. (Apple, Banana, Christmas, Dinosaur...)
...Suljet suusi kun joku sanoo "quiet in set"
...katsot alas kun kuulet sanat "striking" tai "sparking"
...pärjäät pitkälle pelkällä kahvilla.
...aikaiset aamut ja myöhäiset illat ketuttaa aina välillä, kunnes tajuat, että et halua tehdä mitään muuta kuin tätä.
...jos "turn-around" (kotona vietetty aika työpäivien välissä) on yli 8h olet onnen kukkuloilla.
...puhut sujuvasti AD-kieltä.
...Et pysty katsomaan elokuvia kiinnittämättä huomiota siihen kuinka se on kuvattu, valaistu, äänitetty ja kuinka pahasti jatkumo kusee.


Tyhjä

Kalustettu

Kuten mainitsin... vessa on likainen.

Tää ei liity mitenkään mihinkään, mutta tasan viiko sitten
 Movement-tunnilla tytöt pukeutu pojiks ja pojat tytöiks.... Itse näytin tältä.
Sit sitä videoo:

7 kommenttia:

  1. Kiitos tästä(kin) postauksesta. Olin jo haudannut haaveet elokuva-alasta, kunnes löysin blogisi alkuvuodesta ja muutin mieltäni. Itseä kiinnostaa enemmän tuo ohjaus- ja käsikirjoituspuoli, mutta Vancouver ja VFS vaikuttavat niiin täydellisiltä. :) Toivottavasti itsekin pääsen sinne joku päivä. Juttujasi on aina mielenkiintoista lukea. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Ihanaa! Et hautaa mitään haaveita minnekkään vaan tänne sieltä! Tää on ihan täydellinen koulu ja jos et oo jo käyny niin käy ihmees vfs.edu sivuil kattoo production ja writing juttui! Tääl on kans kesäisin viikon intenssiivikursseja ja 4kk film foundatiobs missä pääsee kokeilee vähän kaikkee :)

      Poista
  2. siis tuo koulu vaikuttaa niin täydelliseltä! vancouver vaikuttaa kans tosi kivalta, en tienny että siellä on palmuja? anyway, ihmettelin vaan, että kuinka kallista koulunkäynti tuolla on? :-)

    http://olderthanyesterday.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On ihan täydellinen kyllä :D juu tääl on yllättävän trooppinen ilmasto, koko kesä ollu melkeen tuskasen kuumaa ja kosteeta. En tällä hetkellä muista ihan tarkkaan hintoja ja koska tääl on tehty nyt vähän muutoksia niin veikkaan että on ehkä vähän noussut.. jossain $20 000 tais olla acting for film and tv ja sit makeup, production ja game design on kalliimpia koska niihin sisältyy niin paljon materiaalia ja välineitä. vfs.edu pitäis löytyä tarkemmin :)

      Poista
    2. luulis, että olis kylmempää, ku e on niin pohjosessa, mutta eipä olekaan :-D okei, kuulostaa kyl mun budjettiin vähän kalliilta, mutta ehkä jos rikastun tulevaisuudessa. tuohan on siis yksvuotinen koulutus vai? :-)

      Poista
    3. Joo, yhen vuoden mut se vuosi on kyl kahen tai kolmen arvonen koska 11h päiviä ja viikonloppuja menee koulussa eikä oo mitään pidempiä lomia :D

      Poista